HJULSKIFT & DÆKSKIFT
Vi er dit lokale dækcenter


HJULSKIFT & DÆKSKIFT

VORES KUNDER GIVER OS 5 STJERNER

Hjulskift & dækskift

Guide til sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk

Temperaturen påvirker den måde dit dæk og den måde det agerer på, når du ligger på vejen. Derfor er du i de fleste tilfælde nødt til at have både vinterdæk og sommerdæk, for at sikre at du har et ordentligt vejgreb og de bedste køreegenskaber.

  • Hvilke dæk er de rigtige for dig?
  • Hvornår skal du lave hjulskift?
  • Hvornår kan jeg nøjes med helårsdæk?

Det og meget mere kan du finde svar på længere nede.

PRISER PÅ HJULSKIFT

HJULSKIFT 1
Skift af hjul fra 13″ til 16″
Pris: 375,-

HJULSKIFT 1
Skift af hjul fra 13″ til 16″
Pris: 375,-

HJULSKIFT 2
Skift af hjul på 17″ og 18″
Pris: 400,-

HJULSKIFT 2
Skift af hjul på 17″ og 18″
Pris: 400,-

HJULSKIFT 3
Skift af hjul fra 19″ og op
Pris: 450,-

HJULSKIFT 3
Skift af hjul fra 19″ og op
Pris: 450,- pr. sæson

Sommerdæk Nokian

Sommerdæk

Hvornår skal jeg bruge sommerdæk?
Sommerdæk er lavet med en anden gummiblanding end vinterdæk. Dette dæk skal kunne holde til den varme asfalt og høje temperaturer.

Mønstret er anderledes og dækket er mere glat, så det står godt fast på varme og tørre veje og der er også en bedre standselængde og vandafledningsevne.

Der er også brugt en hårdere gummitype, så der er mindre slitage på dækket end der ville være, hvis du kørte på vinterdæk i sommerperioden.

Vinterdæk Nokian

Vinterdæk

Hvornår skal jeg bruge vinterdæk?
Som tommelfingerregel bør du køre på vinterdæk i perioden fra oktober indtil april for at være på den sikre side. Men det er temperaturen der afgør, hvornår det er nødvendigt.

Når den falder til under 7 grader, skal vinterdækket være på. Du bør skifte til vinterdæk senest i slutningen af oktober, men mange vælger at få det gjort allerede omkring efterårsferien, for oktober kan sommetider være en kold måned og dermed er vinterdækket bedre egnet til kørsel under de forhold.

Vinterdæk er nemlig blødere og er udstyret med brede mønstre på dækkene og flere lameller, som giver et bedre vejgreb i et koldt og vådt miljø, og så indeholder det bl.a. stoffet silica, der gør dækket er langt mere kuldebestandigt.

Det giver tilsammen langt bedre bremseegenskaber i vinterdækket end sommerdækket, når det skal skære sig vej gennem regn, slud og sne. Det er også derfor det er vigtigt, at dækket opfylder lovkravet til dybde i dækmønster.

Vinterdæk Nokian

Helårsdæk

Hvornår kan jeg bruge helårsdæk?
Helårsdæk er på nuværende tidspunkt en god idé for mange, men ikke for alle.
Det afhænger dels af den måde, du bruger din bil på og ikke mindst af, hvornår du har brug for den.
Du skal tage følgende med i dine overvejelser:

    • Hvor langt kører jeg om dagen og om året i denne bil?
    • Hvor ofte skal jeg ud på længere ture?
    • Har jeg et alternativ, hvis der er frost og sne?

Hvis du kører 6-8.000 km eller mere om året, er helårsdækket ikke for dig.

Selvom en del af dem er ret ok og Nokians nye SeasonProof faktisk er fantastisk, så er det ikke egnet til dig der kører langt eller hvis der er sne eller frost.

Hvis din kørsel mest består af smutture, når du skal købe ind, så er helårsdækket derimod et fremragende alternativ, der sparer dig for udgifterne på hjulskift og dækhotel.

Skal det sidde på familiens bil nr. 2, som kun bruges til at hente børn i eller er du gået på pension eller arbejder hjemmefra og ikke skal pendle 20 km to gange om dagen er det for eksempel en rigtig god løsning.

Plus ved helårsdæk:

  • Perfekt til dig der kører sjældent og ikke særlig langt
  • Ingen omkostninger til hjulskift
  • Du sparer penge da du kun skal have ét sæt fælge

Men hvis du ved, at du skal køre til Italien om sommeren eller til Norge på skiferie om vinteren er helårsdækket ikke længere det bedste valg, for så slides det for hurtigt og økonomien i det forsvinder.

Minus ved helårsdæk:

  • Egner sig ikke til højt kørselsbehov
  • Kan give en falsk tryghed da det ikke er rigtige vinterdæk
  • Dårligere vejgreb ved sne og frost
  • List TitleHelårsdæk styrer ikke lige så godt på tør vej som sommerdæk
  • Du bør rundskifte for og baghjul oftere for at udligne sliddet og skævheder i dækkene
  • Det er ikke sikkert at de opfylder lovkravet i andre lande

Hvornår skal du skifte dæk?

Dækmønster:
Et spritnyt dæk har en dybde på 7-8 mm i dækmønstret. Loven foreskriver, at der skal være mindst 1,6 mm dybde i dit mønster på dækket uanset type.
Men hos Undal Autoservice anbefaler vi, i lighed med FDM og Rådet for Større Dæksikkerhed, at mønsterdybden skal være mindst 3 mm, for at du har størst mulig sikkerhed og vi så gerne grænsen på de 1.6 mm hævet for at sikre et ordentligt vejgreb.
Og ud over den manglende sikkerhed, og det at du bringer dig selv og andre i fare, kan der vente dig flere ubehagelige overraskelser økonomisk, hvis ikke du har styr på din mønsterdybde.
Med andre ord flade sutter kan resultere i at du også er det!

  • Din forsikring dækker muligvis ikke, hvis dine dæk er nedslidte.
  • Du kan muligvis heller ikke få erstatning fra dit forsikringsselskab, hvis uheldet er ude.
  • Du kan også risikere at få en bøde, hvis du bliver stoppet med dæk, der er for slidte – faktisk 1000,- kr. pr. dæk

Vi tjekker naturligvis altid din mønsterdybde, men hvis du er i tvivl eller ikke har været på værksted et stykke tid, kan du bruge dronningetesten, der i al sin enkelhed består i at stikke en 20 kr. mønt ned i mønstret.
Dækkes teksten “Margrethe II – Danmarks Dronning” vil dækmønsteret være mindst 3 mm dybt.
Mål flere forskellige steder på dækket, så du både får tjekket indersiden og ydersiden. Der kan nemlig godt være forskel, og det peger i retning af, at din bil har brug for en såkaldt styretøjsmåling også kaldet 4-hjulsudmåling.

4-hjulsudmåling og sporing

Problemet opstår, hvis du for eksempel rammer et hul i vejen eller en kantsten, så der skal altså ikke meget til. Til gengæld kan det være dyrt at køre rundt med hjul der enten peger mod hinanden eller væk fra hinanden i stedet for en korrekt udmålt og justeret bil.

  • Styretøj der er ude af indstilling, kan betyde at du kører kortere på literen, altså koster det flere penge i brændstof.
  • Køresikkerheden forringes ved skæve hjulvinkler
  • Det slider skævt på dine dæk, så de hurtigere skal udskiftes

Der kan faktisk være en hel del penge at spare ved at få en styretøjsmåling, som består af en såkaldt 4 hjuls-udmåling samt en sporing af din bil. Du bør som udgangspunkt altid få foretaget en udmåling hvis du bemærker en eller flere af følgende punkter:

  • Bilen trækker til enten højre eller venstre
  • Bilens dæk slides forskelligt eller skævt
  • Bilens styring virker ustabil
  • Bilens rat ryster eller det føles tungt når der drejes
  • Bilen har været trafikskadet eller ved påkørsel af kantsten eller et stort hul i vejen

Dæktryk:
I din bils instruktionsbog, kan du finde svaret på, hvad dit dæktryk skal være, og det skal altid måles på et koldt dæk.
Dæktrykket er også vigtigt for, at din bil har det bedst mulige vejgreb.

Er vinterdæk lovpligtige?
Mange tror, at det er lovpligtigt at køre med vinterdæk, men det er faktisk ikke tilfældet i Danmark. I Sverige og i Tyskland, er det til gengæld ulovligt ikke at køre på vinterdæk i vinterperioden.
Vinterdæk skal være mærket med et symbol – enten et snefnug eller et bjerg, for det betyder at det er testet under vinterforhold.
Er dit dæk markeret med symbolet ”M&S”, betyder det, at det er egnet til mudder og sne. der står for mudder og sne.

Uanset skal du altid have samme symbol på alle 4 hjul. Du må altså ikke køre rundt med 2 sommerdæk og 2 andre dæktyper.
Kontakt os for spørgsmål om dæk og priser, eller ring på telefon 47 72 24 44.
Der er ingen dumme spørgsmål, og vi gør alt, hvad vi kan for at hjælpe dig med din forespørgsel.

Net Promoter ® Score (NPS)

ÅBNINGSTIDER

INDSKRIVNING & TELEFON

Mandag – Torsdag

07:00 – 17:00

Fredag

07:00 – 16:00

Lør – Søn – Helligdage

LUKKET

VÆRKSTED

Mandag – Torsdag

07:00 – 16:00

Fredag

07:00 – 14:30

Lør – Søn – Helligdage

LUKKET

SKAL VI BOOKE EN TID TIL DIN BIL?